6 strategier: Sådan “sælger” du den daglige motion

with Ingen kommentarer

Vi ved, at motion er godt og sundt, men den viden er ikke altid nok til at sælge ideen om en rask gå- eller løbetur på en regnfuld og blæsende efterårsdag. Hverken til os selv eller vores patienter.
Nu er der imidlertid nye ideer at hente i et studie, bragt i Translational Journal of Sports Medicine.
Her har forskere identificeret 6 evidensbaserede strategier, som sundhedsprofessionelle kan bruge til at hjælpe patienter og klienter til at engagere sig i fysisk aktivitet.
Det overordnede rationale er, at vi sjældent kan rykke ret meget ved lysten til at dyrke motion ved blot at fortælle om de sundhedsmæssige fordele. Vi skal arbejde for at gøre det tillokkende og relevant at komme ud at røre sig.

6 strategier, der gør fysisk aktivitet mere tillokkende

1. Fortæl patienten, hvordan fysisk aktivitet kan hjælpe ham til at klare netop hans daglige aktiviteter og mål. Det er værd at huske på, at sundhed sjældent er endemålet, men snarere et middel til at få energi til andre ting i livet.

2. Omtal fysisk aktivitet som sjov og behagelig frem for en pligt, der bør gøres for sundhedens skyld.

3. Fremhæv de øjeblikkelige gevinster ved fysisk aktivitet, fx ny energi og vitalitet. De virker ofte stærkere på motivationen end de langsigtede sundhedseffekter.

4. Italesæt de positive oplevelser og følelser, der kan opnås under og efter en omgang motion. Studier viser, at fysisk aktivitets evne til at løfte humøret og skabe flere positive følelser, er stærke motivationsfaktorer.

5. Fokuser på at anbefale motion, som patienten har mulighed for at komme til at nyde og holde af på langt sigt. Tænk i første omgang mindre på at anbefale en bestemt mængde og intensitet.

6. Fokuser på og find ind til patientens eget mål og indre motivation for motionen.

Læs mere om baggrunden for de 6 strategier i disse kilder:

www.exerciseismedicine.org

Segar, M. L., Guérin, E., Phillips, E., & Fortier, M. (2016). From a Vital Sign to Vitality: Selling Exercise So Patients Want to Buy It. Translational Journal of the American College of Sports Medicine, 1(11), 97-102.